Tankar om min sorg - april 2023
Smärtan över Simons död kommer alltid att finnas med mig. Den präglar mitt nya jag. Och jag tror att den alltid kommer att vara lika stor. Stor som kärleken till honom. Ändå blir det mer och mer plats för glädjeämnen i mig. Utrymmet för det blir större. Trots att sorgen finns kvar och är lika stor. Parallellt.
Tomrum
Saknaden
Wow-ögonblicken
Ni omkring mig
Selektiv perception
Sorggruppen
”Because even the most sensitive souls are seldom equipped to help parents cope with a loss of this magnitude - and no matter how hard you try, you’re unlikely to really understand.
That’s where a self-help group’s value really shines through.”
Citatet är från hemsidan www.fatherly.com skrivet av Joshua A. Krisch, som läst om forskning kring att förlora ett barn. Mina vänner måste vara världsbäst för ni har hjälpt mig på vägen, på olika sätt ♥
Träffande
"Du väger inget men du är så tung, det är så tungt att sörja och att sakna.
"Always in my thoughts you are
”Du får bära din sorg med livsglädje. Överrösta sorgen med livsglädje.”
”Jag skulle uppriktigt vilja varna dig för att försöka finna orsaken och förklaringen till allting … det är väldigt farligt och leder dig till inget annat än besvikelse och missnöje, det gör ditt sinne oroligt och i slutändan blir du bara olycklig.” Drottning Victoria till sitt barnbarn 1883
”Nu bor hon för alltid inom dig och du får bära med dig alla de fina minnena.”
Den här borde jag ta till mig:
”Allt det vackra är inte förstört”
”Att se på stjärnorna från botten är ganska fint ändå.”
”Saknaden är mitt värdepapper.”
"Döden är en mamma som ropar hem sina barn efter livets hårda skola" Kristina Lugn.
Konsten att tala med en änkling – Jonathan Tropper. Syster till bror, som förlorat sin fru:
Sorgen är en känsla bland många andra. Men den behöver mer tid. Den finns för att något viktigt, en av de allra värdefullaste i vårt liv, Simon, ska få en ny plats i sinnen och minnen.
Åsa Murhed, mamma till Simon, april 2023
Tankar om min sorg - mars 2021
Jag tror att jag kan upplevas som att jag är precis som förut. Pratar, skrattar... Men inuti ser det annorlunda ut. Som förut blir det aldrig. Men kanske lite mer än nu. Så småningom. Jag vill skriva om hur det är på insidan. Den sida alla ni jag möter inte ser. Några av gör det. Ser igenom liksom.
Så här kommer lite tankar om min sorg efter Simon. Simon som fyllde 26 år på sjukhuset, 30 mars 2020.
Jag lämnade Simon på sjukhuset 16 mars 2020. Jag fick inte följa med in. Jag sa Jag älskar dig. Där och då började jag säga Jag älskar dig till mina allra närmaste. Det känns fint.
Musik han gillade, musik han inte gillade.
Det allra mesta kan få mig att tänka på Simon. Och då blir jag tung och lessen. Full av saknad. Ibland kommer tårarna. Ibland slutar de inte. Det finns hur många tårar som helst i mig.
Smärtan kan också komma helt utan orsak. Den bara drabbar en.
Vackra miljöer – sorgligt att han aldrig kommer hit, att vi inte kan uppleva detta tillsammans.
Några dagar kan kännas bättre. Sen kommer det tillbaka. Det går i vågor. Höga och låga.
Förut var det normala ledsen ibland, glad ibland och bra däremellan. Det nya normala är ledsen.
Jag har närmre till känslor nu. Ännu närmre. Nära till gråt. Jag blir också arg lättare.
Och så säger jag vad jag tycker utan att tveka. Det känns bra. Vad är det värsta som kan hända? Det har redan hänt. Förr satt jag tyst. Det känns bra att säga ifrån utan att tveka.
Saker som diskuteras stort och vidlyftigt känns ofta futtiga. Oviktiga.
Få saker är viktiga. Det är viktigt att ha familj och vänner som mår ok. Och är vid liv.
Det kan vara jobbigt att förhålla sig till er som frågar hur jag mår. Det är svårt att förhålla sig till er som inte frågar också.
Jag tycker om när blickar säger, jag är lessen för din skull. Då behöver man inte säga något tillbaka.
Ofta känns det som att djur förstår mig. Miso, men kanske ännu mer hästarna. Som när jag grät inne hos Krasse. Hans blick då… De är bra lyssnare. Djuren.
Ibland vill jag prata om allt som hänt. Ibland inte.
Min farmor, farfar och pappa, har också förlorat en son/bror. Det skrev min bror om i ett brev vi fick när Simon nyligen dött. Ord som jag tänker på ibland och hämtar kraft ur.
Jag har ibland stunder som jag räknar till lyckliga. Även efter att Simon dog. En gång var när vi hade hoppträning. Jag hade Äpplet och det gick jättebra. Jag kände mig en kort stund buslycklig, gasade fram över hindren. I ett kort, men viktigt och härligt, lyckorus. Det är skönt att den känslan finns kvar i livet.
En annan varm händelse skänktes mig och Malin redan morgonen efter att Simon dog. Det var terminens sista ridtillfälle och min ridgrupp skulle ut på tur. Malin fick följa med. Malin fick sin favorithäst, Apache. Det var fint väder och det blev en härlig tur, med lite busgalopp på Korpvallarna. Jag tror att jag hade Qalle. Denna tur betydde väldigt mycket för mig o Malin.
Det finns många om i mitt huvud. Om jag hade… Om jag inte hade… Om du inte hade. Om du hade…
Och frågor. En del svar ute i världen. Kanske jag letar upp dem någon dag. Kanske inte.
Ett mollackord slogs ner i mitt liv. Och tangenterna fastnade. De finns där hela tiden. Ibland i bakgrunden. Ibland med full styrka. Det rår man inte på. Det bara är så.
/Åsa Murhed, mamma till Simon 6 mars 2021 |
![]()
Simon Murhed, commemoration
9 juli 2020, 10.00 a.m. Ljusets kapell, Lilla Aska
The ceremony will be streamed live on https://www.stilla.nu/Livestreamad-begravning
Juni made by Olle Murhed the last days
Minecraft and Halo are games that Simon has played a lot.
The other tracks are favorite tunes from Simons Spotifylist Mysik.
Poems by Åsa Murhed, inspired by Maria Henriksson.
Officiant and soloist: Frida Knutsson
Funeral director from Stilla: Maud Larsson